Followers

Friday, August 12, 2011

Bila mulut melayu terpaksa menikmati si keju!

Salam Ramadan,
Sesekali bila time berbuka, hati mmg teringin nak makan sesuatu yang bukan kebiasaan. Yang biasa adalah nasi dan lauk pauk, yang tentunya masakan kita hari2...atau satu dua menu special yang tidak lari daripada 'kemelayuan'. Perut melayu mestilah makan masakan yang ala2 melayu, tul tak? Itu yang kita 'hadap' daripada kecil sampai ler ke tahap yang dah tak berapa muda lg ni....kehkeh...tua ler tu!

Semalam odw balik dari Alor Star, singgah d Wokman Bakery, saja nak tukar selera. Beli beberapa biji buns, donuts dan puff. Ingat tu nak makan time berbuka n sahur sekali. Sekali sekala tukar selera apa salahnya....itu detik hati si ibu....
Asyik jamah nasi aje tentu perutpun jadi sebu. Berat? Takyah cakap ler, bulan puasa patut kg pun kurang, tapi kalau dah asyik makan nasi saja tentu kg pun tak berganjak, tul tak?

Tiba saja time nak berbuka, terbeliak mata Izzatie (anak ke2), eh mama, mana nasi? laaaa..takkan yang ini saja?. Muka mencebik, nampak sangat tak puas hati...Sebaliknya anak2 yang lagi 2, suka sangat dapat makan buns, apatah lagi yang banyak cheese dan mayonis. 

Sambil mengunyah dalam keadaan yang 'penuh keterpaksaan' menelan buns yang bercheese, siap bagi amaran supaya esok dan hari seterusnya mesti ada nasi dan lauk. Dia tak kisah kalau disuruh tumbuk sambal belacan sendiri. Kata si hati ibu, adoooi susah jugak ya kalau selera tak serupa...

Begitulah, kalau perut melayu jati tidak boleh menerima makanan lain selain daripada nasi. Kalau ada di Marybrown, ordernya tidak lain selain nasi lemak, begitu jugak kalau di NoodleStation, nasi goreng tomyam jadi feveret. Singgah di R&R pun mesti nak nasi lemak. Perut yang sedari kecil duduk dengan pengasuh. Hari2 makan nasi lemak walau waktu tu baru umur 2 tahun. Inilah wajah si nasi lemak ketika kanak2nya. 


Dan seusia awal remaja sekarang ni pun, masih lagi dengan nasi lemak atau paling tidak nasi goreng. Senyum akan meleret, ketawa akan panjang jika ada nasi. Tambah girang kalau ada sambal tumis. Tak kisah la sambal tumis telur, ikan, udang atau sotong. Janji yang pedas2! Mau 2,3 kali tambah.
Perut melayu.... Bukan buns, bukan roti....bukan cheese, tapi belacan!




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...