Followers

Friday, October 7, 2011

Kasih atau Simpati..

Assalamualaikum,

Lama sungguh rasanya tak terluah segala yang terbuku di hati. Semuanya bagai berperang di fikiran dan akhirnya menjadi dingin dan beku sendiri. Masa yang meragut semua itu pergi. Sungguh. Sejak dua menjak, masa seperti tidak pernah cukup, kalaulah diberi 2-4 jam lagi...(alangkah) tentunya cukup untuk mencukupkan masa tidurku yang semakin meruncing dan ada sedikit ruang yang dapat dicuri utk menulis di sini.



Mata terbuka fikiran dah ke laut ke sungai...dan entah ke mana2 lagi. Pekan Kerpan kadang2 cukup sibuk dengan kereta lalu lalang. Melihat ramai yang 'gila' membeli bagai tiada hari esok, membuatkan aku terfikir sendiri...apakah setiap orang sibuk? adakah setiap orang 'tidur' dalam jaga seperti aku? Melihat sungai kerpan yang ketika ini dipenuhi air membuatkan hati sedikit lapang. Kalau bukan musim padi, sungai akan penuh dengan air berwarna hijau kehitaman. Ada pulak yang sanggup mengail ikan. Itu yang buat aku tak faham, tergamak sungguh mengail ikan di air yang boleh ditarafkan seperti parit gila. Makan sendiri ker?
Sebelum aku melalut dan berada di luar topik, nasib baik aku sedar diri....

Kasih atau simpati. Kasih bagai air yang mengalir dan tiada henti. Tidak pernah kenal siapa dan untuk apa atau bagaimana. Wujud dalam diri pada setiap manusia, sama ada sedar atau tidak. Sengaja atau tidak sengaja. Dan manusia memang perlukan kasih untuk mengasihi. Benar atau palsu, tetap dinamakan kasih. Berpentingan atau tidak, hanya diri yang lebih tahu.
Simpati? Perlukah simpati untuk mengasihi dan dikasihi. Atau menjadi benda yang totally tidak akan bersatu walau dalam apa cara. Simpati dengan nasib diri yang malang? Atau malang yang memang dicari?  Ada ke orang yang mencari malang? Atau masih adakah orang yang sengaja terjun ke dalam gaung bukan tujuan untuk membunuh diri? Hanya suka2? Lebih tepat jika hanya nak try skill penerjunan atau cuba mengatasi fear factor dalam diri? Ahhh...soalan yang membingungkan... :(
Kasih atau simpati, hanya diri yang lebih tahu. Kasih memang selagi ada, simpati boleh bawa mati?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...