Followers

Thursday, March 10, 2011

Secebis Nikmat Yg Ditarik, Gelap Kurasakan...

Pagi tadi entah di mana silapnya, tanpa sedar hujung ibu jari kananku tercucuk ke dlm mata seblh kanan. Mulanya hanya pedih seperti termasuk habuk. Mata berair dan makin lama makin pedih. Seperti terdapat luka kecil di bahagian mata hitam. Ini membuatkan kelopak mataku tidak dapat dibuka dan berkedip seperti biasa.

Si kanan pedih namun si kiri tetap terasa janggal utk melihat. Ku pejam mata sementara menunggu hubby belikan eye mo. Air mata lebat berjujuran, kulap dgn tisu dan tanpa sedar kelopak mata makin membengkak. Beberapa titis eye mo kutitiskan dlm mata. Pedih. Kupejam mata lagi...gelap. 
Dlm hati, penuh keinsafan dan kesedaran....Itu baru terlalu sedikit nikmat yg Allah tarik sementara, aku dah jadi gelabah dan terseksa. Dunia kurasa telah hilang indahnya, kaki terasa lumpuh tanpa penglihatan. Ya Allah, betapa besar dan banyaknya nikmat yg Kau berikan, tapi seringkali terlalu sedikit pulak yg hambaMu ini syukuri. Aku kerdil tanpa kasih sayangMu, aku lemah tanpa rahmatMu. Terima kasih ya Allah, Kau kembalikan si kananku ini, semoga saat ini dan ke akhirnya kanan dan kiriku dapat kembali melihat keagungan dan kebesaranMu...amin.

Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah An-Nahl ayat 18 yang tafsirnya:
"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu, tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
Sesungguhnya sudah pasti kita tidak mampu menghitung atau mengira nikmat-nikmat Allah yang diberikan kepada kita tanpa meminta sebarang balasan. Justeru itu perlulah kita menyedari segala nikmat yang dianugerahkan tidak kira ketika sihat, suka, senang, mudah bergerak, bercakap, melihat, mendengar dan sebagainya yang digunakan dalam kehidupan seharian kita. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...