Followers

Monday, May 16, 2011

Kau Sumber Inspirasi...

Salam Hari Isnin yg cerah...
Kalau zaman muda remaja dulu, tentunya waktu2 begini aku dah bergerak ke sekolah. Rumahku yg berdekatan dgn sekolah, menyelesakan aku utk menapak ke sekolah. Kadangkala berdua dgn seorg sahabat, namun selalu jugak aku berjalan seorg diri. Berada di kelas, bertemankan  kawan2 sealiran, bergurukan cikgu2 yg memberi ilmu dan berkongsi pengalaman. Cikgu Shahidan Abd Rahman, Cikgu Che Halim Said, Cikgu Ismail Ibrahim dan Arwah Cikgu Maimunah antara guru2ku yg berinspirasi.

Ilmu dikutip, pengetahuan ditimba utk menjadikan aku seorg insani. Cita dibentuk, harapan disemai saban hari, agar jalan akan lebih berarah. Tidak pernah kenal penat menunjuk teladan agar anak didik tidak tersalah asuhan. Bebelan dan kemarahanmu pernah menjadi cemuhan semua, namun itulah kapsul paling terbaik utk merawat kedegilan. Nasihat dan teguranmu kadangkala membingit kotak telinga, tapi itulah tanda kasih tulusmu yg tiada tepinya, agar cinta2 monyet bukan menjadi agenda utama di sekolah. Cinta monyet?


Begitulah....tersenyum aku menjenguk jendela kenangan bersamamu...Kau yg selalu menjadi sumber inspirasi, walau aku tidak menjadi seorg pendidik seperti dirimu. Arah juang kita berbeza, namun cabang2 ranting pastinya tidak akan tumbuh subur tanpa akar yg kuat. Kaulah akar yg menunjuk arah dan membungakan harapan. Terima Kasih!


Akulah yg pernah menjadi anak didikmu...dan sekolah itu adalah laman terbaik yg telah menjadikan aku seorg insan. Walaupun aku bukanlah insan yg cemerlang namun aku sentiasa berusaha ke arah itu. Telah berpuluh tahun lamanya lamanmu mengabadikan kenangan itu dan kini aku mewariskan pula anak2ku utk mengutip setiap bilah ilmu yg sudi kau kongsikan. Didiklah anak2ku wahai guru, bantulah aku tunjukkan arah bagi merealisasikan cita-cita mereka. Jadikan mereka sehebat dan semulia gelaran yg kau galas itu. 



Selamat Hari Guru utk Guru2 Yg Telah Menabur Bakti dan Berbudi Kasih.
Jasamu Yg Cemerlang Akan Mewangi Sepanjang Zaman...



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...