Followers

Wednesday, August 17, 2011

Bila dia tak rasa apa2

Salam Ramadhan, 
Teruja tak bila uolls terjumpa atau terlihat kelibat seorang sahabat lama yang dah lama sgt tak jumpa. Last jumpa  ketika time skolah dulu. Adalah lebih kurang 20 thn. Eh! lamanya.. :)

Ketika di skolah dulu, beliau menjadi teman yang paling rapat. Berkongsi segala. Baik dari segi pelajaran,  belajar mengaji al-quran mahupun soal hati....soal cinta...hikhik. Bagai aur dengan tebing. Di situ dia, di situ jugalah kita. 


Kebetulan rumah dekat2 (sekampung la tuh), so bertambah la 'keakraban' yang sedia ada. 
Bila dah terjumpa semula ketika di usia yang dah agak 'tidak lagi muda belia' ni, kita sering mengharapkan sahabat kita masih seperti dulu. Menerima diri kita seadanya, sebagaimana kita tidak pernah membuang dia daripada ingatan kita. 


Bayangkan seorang sahabat yang sedari kecil melompat, 'bergedik' dan meningkat remaja bersama, adakah kita tega melupakan semuanya? Dia juga mungkin masih ingat semua kenangan bersama, TAPI....

Bagaimana perasaan uolls bila dia tak rasa apa2, atau istilah senang faham, dia buat dekk, buat 'bodo' atau buat 'dunno' ketika kita cuba menyambung kembali tali persahabatan yang terputus dek ketentuan dan haluan hidup masing2. 


Sehingga ucapan 'apa khabar' di laman FB tidak bersambut. Dia seolah tiada 'rasa'. Dingin sedingin salji. Salji pun pandai untuk cair. Maybe dah jadi batu kot. Sebab tu dia tiada perasaan untuk menyambut girang ketika 'tangan dihulur' sebagai tanda setianya seorang sahabat.

Hati ini sedikit kecewa dan hampa. 


Apa boleh buat yer....jika orang tidak ada hati untuk 'bersahabat' lagi. Lalu ak positifkan diri, maybe dia sibuk dengan kerja. Sibuk dgn anak2 didiknya. Bukan seperti ak yang punya byk masa untuk 'menyibukkan' diri menjejak kasih pada seorang sahabat yang tidak lagi sudi....


2 comments:

  1. pernah melalui situasi yg sama dl. sedih tapi cepat2 fokus hal lain. senyum dan sabar selalu :)

    ReplyDelete
  2. tq raihazi sbb sudi komen. Mmg agak sedih juga sbb seorng sahabat lama buat endah tak endah. Kena sabar byk2. Dan kita kena ingat yg seseorg itu takkan sama seperti 10 atau 20 thn lepas.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...