Followers

Wednesday, January 16, 2013

Laman Ayah


Ayah, segalanya masih seperti musim2 yang dulu. Bendang padi ayah yang disewa jiran sudah menguning. Hanya menunggu masa utk dituai. Sayang musim kali ini ayah tiada lagi bersama untuk menatap mesin padi menuai padi seperti selalu. Walau bukan ayah yang mengusahakan bendang2 tersebut, namun acapkali ayah akan turut bersedih jika padi2 tidak menjadi seperti yang paktani harap2kan. Begitu juga kali ini. Boleh dikatakan semua paktani mengalami kerungian  yang agak teruk. Penyakit bena perang melanda membuatkan paktani tidak tidur lena.


Ayah, cuaca sekarang ni cukup panas, tanpa setitis hujan. Semakin tidak selesa jika angin 'musim timur' ni bertiup kencang membawa debu jalan dn juga habuk dari kilang padi cina di seberang jalan. Pokok2 hijau semakin tidak bermaya dek habuk yang melekat di daun2. Angin yang tidak menentu arah membawa daun2 kering berterbangan di setiap pelusuk laman. Segalanya menambahkan lagi kesayuan mata yang memandang.

Tanpamu ayah, laman ayah bagai tidak berpenghuni. Rumah agam ini seakan kosong, suram dan sepi. Aku yang memandang sesekali tersentuh di hati. Kalaulah ayah masih ada....laman ini tidak mudah 'usang' sebegini. Batuk2 dan suara garaumu menjadi alunan kasih yang melimpah. Malah senda gurau di saat2 akhirmu menjadi pujukan rindu yang amat dalam.


(Segalanya dirancang dan ditakdirNya dengan begitu sempurna. Kau pergi setelah segalanya selesai. Anak2, tanah, rumah menjadi pusaka yang kekal kepada yang tinggal. Kau diambilNya takkala kami semua merelakannya. Kau dijemputNya ketika rasa pasrah menjadi kata sepakat anak2mu. Tanpa ingin membebankanmu lagi, kami ikhlas melepaskan ayah untuk kehidupan yang lebih kekal. Al fatihah.)




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...