Followers

Saturday, February 23, 2013

90 hari laman ini sepi tanpamu di sisi..


Assalamualaikum...
Pejam celik, rupanya sudah 90 hari ayah tiada di halaman ini. Bagai sekelip mata tarikh 23 November 2012 berlalu pergi. Terasa baru semalam aku kehilangan seorang ayah. Mak kehilangan seorang suami. Ya Allah, permudahkan urusan kami yang tinggal ini. Kuatkan hati dan perasaan mak yang sering kulihat berombak kencang. Memang kosong dan sepi menjadi sebahagian daripada hidup mak kini. Tenangkan hatinya agar dia redhakan segalanya, amin.

Kenangan ayah ada di mana-mana. Pada rumah dan halaman ini. Pada pokok2 rambutan, manggis, mempelam, cempedak, nangka, durian, mata kucing yang ditanam sendiri oleh ayah di sekeliling rumah. Kata ayah, 'kalau ayah tak sempat makan, anak2 cucu boleh makan'.

Ayah, walau ayah telah tiada, kasih sayang dan setia  mak masih ada untuk ayah. Tiada pengganti. Hanya ayah yang bertahta di hati mak. Pernah aku ajukan soalan cepumas untuk mak. Dengan ala2 mengusik, mak nak kawin lagi tak? Di usia 62, mak masih punya hak untuk bersuami semula. Dengan pantas mak jawab. Mak nak hidup sendiri. Cukuplah dengan ayah. Dipendek ringkaskan cerita, mak nak habiskan sisa2 hidupnya bersama anak2. Sekejap di halaman peninggalan ayah, seminggu dua di Alor Star dan sesekali menjenguk anak lelakinya di Kuala Lumpur. 

Ayah, InsyaAllah selagi ada hayat dan upaya, mak akan kami jaga sebaiknya. Makan minum memang bukan masalah mak sebab harta yang ayah tinggalkan melebihi apa yang mak perlukan. Yang lebih penting, kesihatan mak kena stabil. Perasaan dan hatinya mudah terusik. Wajah lembut itu menanggung beban beratnya kehilangan....




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...