Followers

Tuesday, June 28, 2011

Ada Sendu Yg Terlontar

Petang ni, ada sedikit kesempatan utk berbual2 dgn ayah dan mak. 
Selalu pun aku ada kesempatan itu, tapi lontaran kata hati ayah hari ini benar2 menusuk kalbu. Ada sedih di matanya, ada sendu dlm getar bicaranya. Kata2nya masih melekat di ingatanku. Ada ucapan yg berbaur kehampaan.

'Bila ayah dah mati, baru telefon dia bagi tau'.
'Selagi ayah belum mati ikut suka dia la...nak balik ke tak...'
 Aku tersentuh dan terpana dgn kata2 ayah. Aku tahu ayah merajuk. Hati ayah sedih. Jarang ayah merungut ttg kesudian anak2 utk balik menjenguknya, sbb dia tahu anak menantunya sibuk dgn kerja. Dia paham itu. Emak hanya tersenyum pahit ke arahku. Aku mengerti senyuman mak, dia mengharapkan aku tidak ambil serius dgn kata2 ayah. Begitulah mak.... yg selalu ingin menjaga hati anak2. 

Tanpa membalas ucapan ayah, aku cuba menukar topik. Aku bertanya ubat yg baru diambilnya kelmarin. Topik cerita bertukar. Sekurang2nya aku berjaya menghambat sedikit sebyk kemurungan ayah. Sedikit demi sedikit mendung di wajah ayah berarak pergi....walaupun aku tahu di hatinya masih ada sendu yg pasti datang lagi.

Begitulah ayah, seseorg yg uzur dan tiada upaya. Sisa hidup hanya bertemankan kerusi roda. Keuzurannya yg begitu ketara sejak akhir2 ini begitu menyentap jiwaku. Seluruh tulang dan badan ayah terasa sakit. Sakit sendi tulang yg ditahap kritikal dan penyakit2 yg lainnya mmg menyukarkan ayah utk kembali sihat seperti dulu. 
Makan hanya sekali sehari membuatkan badan ayah semakin susut. Tulang bahu dan tulang belakang ayah begitu kelihatan. Ayah tiada lagi upaya walau hanya utk mengubah kedudukan badannya dari katil ke kerusi roda, atau sebaliknya. 

Begitulah ayah....sakit dan sendunya selalu berpadu menjadi satu. Dan akan ada sebak yg menanti di penghujungnya...satu2 menitis. Ada dia peduli?





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...