Followers

Wednesday, August 3, 2011

Mimpi yang bukan mimpi

Assalamualaikum,
Semenjak lebih sethn lalu, hidup aku ini mmg dah byk sgt berubah. Bagai berhijrah....tapi bolehkah ianya di anggap hijrah? 
  Apa yang berubah? Kenapa boleh berubah? 2 persoalan yang aku sendiri mcm hilang akal nak jawab. Mimpikah? Yang pasti bila kucubit pipi mmg ada rasa pedihnya. Pasti. Aku bukan bermimpi tapi aku selalu mengharapkan ianya sebuah mimpi.....

Biarlah....bila mata terbuka, aku masih dalam mimpi yang sentiasa indah....mencium wangi si mawar, mengejar warna2 di kaki pelangi, mengintai senda di celah awan dan berlari rindu di gigi ombak. Aku masih ingin bermimpi seperti yang dulu2, walau kokok si jantan tidak pernah mengizinkan itu. 

Apa yang berubah? Bukan 1 bukan 3, tapi Semuanya! Dari hujung rambut sampai hujung kaki, termasuk bayang2 sendiri.....
Adakah semakin baik, atau semakin buruk? Semakin baik mungkin di mata kasar, semakin buruk adakah di mata hati...? Mata kasar memang menilai secara luaran, tapi hanya mata hati yang lebih tahu. Hanya Jauhari Saja Yang Mengenal Manikam. Bukan Johari bukan juga John. Umpama hanya air mata yang tahu betapa pedihnya luka di kaki.

Kenapa boleh berubah? Terkedu dan terkebil. Menelan air liur pahit untuk berterus terang. Tiada guna menyembunyikan sebuah Kisah Benar. Cerita dalam cerita, lalu terungkai setiap persoalan. Hati tersayat, jiwa tertekan. Memang payah, memang perit. Tapi ada rasa yang masih bingung. Berbaloikah? Masih tidak tercapai akal? 

Ya...aku sendiri masih mengharapkan persoalan2 itu hanya wujud dalam mimpi. Yang indah aku inginkan supaya tiada siang yang mengganggu. Yang ngeri biarlah berlalu bersama tiupan dingin si bayu pagi. 







0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...